Øvetips til elever og forældre
ØVETIPS TIL DIG - elev
♫ Spil helst hver dag.
♫ Som nybegynder kan du måske nøjes med at øve 5-10
minutter om dagen.
♫ Jo mere du øver - jo dygtigere bliver du.
♫ 10 minutter hver dag er bedre end 40 minutter aftenen
før du skal hen på musikskolen.
♫ Hav altid dit instrument stående/liggende fremme, så du
lige kan spille, når du kommer forbi.
♫ Spil ikke kun det du har "fået for". Spil også noget du
selv finder på eller har hørt et andet sted.
♫ Læg mærke til, om du sidder eller står godt, når du
spiller.
♫ Når du øver, bør du også spille nogle af de gamle numre,
som du er god til. Hold hele tiden gang i 3-4 numre. Gerne dem du
holder mest af at spille.
♫ Når du øver et stykke, så læg mærke til, hvor du kikser.
Når du kommer til et svært sted, så spil ikke helt forfra hver gang
det går galt, men gentag lidt før det svære sted. Når du har lært
det, så gå videre til det næste svære sted og gør det samme der.
Altså: Start ikke forfra hver gang du laver en bøf, men find ud af
præcis hvilke toner, der driller.
♫ Spil med jævne mellemrum for dine forældre, så de kan
høre dine fremskridt.
♫ Vær stædig! Tingene går ikke altid let, men hvis du vil
og klør stædigt på, vil du få store oplevelser.
♫ Har du ikke stædigheden, vil du på et tidspunkt miste
lysten, fordi du ikke føler, at du lærer noget.
GODE RÅD TIL FORÆLDRENE
♫ Du behøver ikke have forstand på musik for at kunne
hjælpe og støtte dit barn i musikalsk udfoldelse.
♫ Læs den foregående øve-information, som hovedsageligt er
henvendt til eleven.
♫ Lyt til barnets musik med jævne mellemrum og vis
interesse.
♫ Ros dit barn, det er den vigtigste form for motivering.
Ros uanset hvor lille et fremskridt barnet gør.
♫ I de første undervisningsår er det vigtigt, at eleven
bliver vant til at have sit instrument i hænderne og føle sig
hjemme på det - vigtigere end at kunne spille et stykke
perfekt.
♫ Det er vigtigt, at motivationen bibeholdes ved at spille
stykker, som lyder godt og som eleven kan lide og behersker. Derfor
er det vigtigt, at eleven spiller andre ting, end de stykker, som
læreren har "givet for".
♫ Vær opmærksom på, at der vil være op- og nedperioder i
ethvert elevs musikalske udvikling. Mange gange synes man ikke, at
barnet når nogen steder.
♫ Find et godt øvested for barnet - et sted, hvor øvningen
aldrig vil være til gene, og hvor den kan finde sted, lige når det
passer. Barnet må aldrig få en fornemmelse af at øvningen er en
belastning for andre.